Tuesday, August 14

撕裂

最近常有被撕裂开来的感觉。

学校的工作堆积如山。尽管我坚持回家后晚上不要再动学校的东西了,但是心头的压力却没有办法挪开。星期天的时候,想起还有一叠的作文还没有改。如果再不改,这个星期三又有排山倒海而来的模拟考试卷子要批。我内疚极了,也很着急。本想趁媛媛睡午觉时,赶快把作业清一些。但是又想起地板已经一个星期没有扫了(别说抹地了!),洗衣机里的脏衣服也快溢出来了,于是想赶快把家务做完才改卷子吧。谁知道,媛媛才睡那么一下子就起身了。我立刻觉得火很大,也很着急,然后对媛媛发脾气。不知道为什么,当时觉得很想哭。后来,老公帮我看媛媛,我才能够改半班作文。后来我说带媛媛到IMM的游乐场去,由她爸爸陪她玩,她妈妈继续坐在树荫下拼死拼活地改作文。后来我一直做到晚上11点,才把3班作文清掉。剩下1班的等星期一再把它们杀掉。

我想,我的处境大概是和很多职业母亲一样的吧。家庭、工作、个人时间…一直在找一个平衡点。于是,我见缝插针。有时间赶快看一点光碟;有个空挡赶快做点家务;有大便的时候赶快蹲久一点看一些书。我拼命地拼命地和时间赛跑,要好好地利用每一分钟。然而,很多时候,都觉得很喘,觉得自己被撕裂开来。有时,很想拍拍桌子对老板说:“老娘不干了!”但是,真的要辞职在家吗?老实说,我没有那种勇气。我觉得当全职妈妈的人非常勇敢,也非常伟大。我完全向全职妈妈敬礼。但是我做不到。我不甘心放弃自己喜欢的工作。我不甘心在经济上不能完全独立。我不甘心当家庭主妇。但是,繁重的工作加上家里的事情加上孩子的事情有时也真让我喘不过气。我常常都在想,如果我是孙悟空那该多好。变出4个自己,一个继续为教育献身,一个做贤妻,一个做良母,一个做家务。

虽然如此,但是我还是感恩自己还有学校假期,可以做回自己。

就是10个星期一次的学校假期,继续让我撑着,跑人生中一轮又一轮的马拉松。

5 voices:

stardust said...

Can I suggest why not outsource housework?

My DH used to helped me do housework every 2 weeks. But he got so tired after "burning" his off day on this.

So we switch to cleaning company every 2 weeks on Sat morning and I take this time to bring Vince to enrichment class while DH jagar home. No doubt some money spent but I think it is worth it.

You can ask for trial cleaning session to try out.

:)

Anonymous said...

Hi Angie

Sorry, gotta use English to comment cos using my dh's laptop and he doesn't install the Chinese software.

I share the same feeling as you. Everyday is a mad rush and I too feel very pressured.

Have you thought of converting to part time? This is one of my plans if I still cannot get any job offers.

Try not to stress yourself too much on housework as it is never ending. I think the only way to solve this is to engage a part time cleaner to assist you. I am thankful for my sis who agrees to help me with the chores. It really free up a lot of my time.

Give it some thoughts and let me know if you need recommendation. All the best.

Angie said...

嗨,星尘与芬。

谢谢你们帮我分忧。我一直不愿意请钟点助理,理由有二。第一,我以前请过钟点助理,觉得家里有个人在打扫而我得东躲西藏的避开她打扫的范围,让我觉得不自在。第二,我不愿意时间被绑住,尽管是那3小时而已。钱倒不是问题。所以,我都是等到"火烧屁股"才去做家务的。

困扰我的,其实是工作。我们这一行,不能很清楚地划出"半份工作"。如果我领半薪却做得比全薪的少一点点而已,我会很不平衡。当然,我不否认我看不开钱。如果有两个孩子,我会申请无薪。但是只有一个孩子,我觉得这样就申请半薪或无薪,好象很窝囊。

没关系,9月假期快到了。我"吊颈"吊到一半又可以"喘气"一下。然后,我就可以期待年终假期了!就是这一阵子比较疯狂吧!忍耐!忍耐!忍耐!

大家一起加油!!

stardust said...

Hi Angelcow,

Actually I brief the cleaner only to wipe all furniture surface, the doors, numerous window panes and grills, vaccum and mop the floor then clean the toilets. So it is easy money for her company. But save DH alot of sweat and energy so he just do other detailed housecleaning occasionally.

Yeah I think teachers are the most admirable still have to bring work home to mark. I also have a teacher friend and she is teaching in JC. Very busy and stressed now suddenly discovered got women health problem.

Take care, Angelcow.

Anonymous said...

加油,加油,大家一起加油!!

有不开心的时候,快透不过气的时候, 就发泄在这里吧。

就如你所说,自己快乐,家人快乐。